Veien videre – Skoleeier filosoferer

Skoleeier har ca 90 ipader, som nå brukes av Sunndal VGS – og de høster erfaringer for oss, blant annet i akkurat denne bloggen. Samtidig så er det flere skoler i vårt fylke, og hele landet som er nysgjerrige på ipad/nettbrett i undervisninga. Seinest i går var det oppslag om dette i Romsdals Budstikke: http://www.rbnett.no/nyheter/article6914855.ece

Det er garantert mye spennende som både læres og oppleves, på godt og vondt med nettbrett i klasserommet. Vi har hatt fokus på å se om pc kan erstatte bøkene, og eventuelt PC. Vi har prøvd å være fokusert på det at nettbrett/digitale verktøy kun er verktøy – og at det er læreren som profesjonell i klasserommet som er viktigst for elevenes læring. Nøkkelen for skoleeier er å finne lærerens (og elevenes) aller beste verktøy for å bidra til mest mulig læring.

Vi lurer litt på hvor lang tid dette tar, altså å se om nettbrett er noe som vil forandre klasserommet, og noe som alle skoler må/bør ha. Skal vi da kutte ut bøker, skal vi kutte ut pc, eller skal vi ha alt sammen? Vi savner  forskning/delingsarena nasjonalt og rådgiving fra nasjonalt nivå. Vi ønsker oss mer pedagogisk tenking og informasjon om hvordan skolene/lærerne kan legge opp undervisninga. Vi mener at skolene ikke må komme i bakleksa i den fantastiske digitale verden vi har, samtidig som at vi ikke må glemme at det som foregår i skolen er læring, med en lærer som leder i klasserommet, som skal være trygg på undervisningsformer og faget, og samtidig oppdatert på hvordan elevene lærer best.

Teknologien skal jo egentlig aldri være i veien for læring, kun en støtte. Kan nettbrett være svaret på dette? Hva med pc?

Hva skal vi egentlig råde skolene til fremover?

1 kommentar

Filed under Uncategorized

1 responses to “Veien videre – Skoleeier filosoferer

  1. Dette er å begynne i helt feil ende! For å lykkes med en god integrering og bruk av digitale verktøy er det 3 viktige grupper som må overbevises. Det er i første omgang den øverste ledelsen på skolen. De er gjerne godt voksne personer som ikke forstår, eller unngår å forstå betydningen av å innføre digitale verktøy i undervisningen. Tilbake til 2009 leste jeg en rapport fra UK som viste at så mye som 70 % av problemene med innføringen av digitale verktøy direkte kunne spores tilbake til ledelsen på skolen. I dag har vel de fleste skoler på videregående nivå en akseptabel datainfrastruktur, noe som er helt avgjørende.
    Det må opparbeides kultur for digital kunnskap på skolene med rektor som den store visjonær. Det må lages en plan med individuelle læringsmål for hver enkelt lærer. Når dette er på plass og igang, må det følges opp regelmessig ellers vil det bare stoppe opp. Her må være noen ildsjeler som drar prosjektet fremover. I verste fall kan det oppstå splid, et A-lag og et B-lag. De som bruker data og snakker varmt om det og de andre som snakker nedsettende om data og de som bruker det.

    Viser erfaringene at elevene benytter de bærbare maskinene på en ønsket måte? Får de oppgaver som gjør det relevant at data skal benyttes? Aksepteres det at det leveres inn besvarelser på papir? Det viktigste er kanskje; blir den digitale kompetansen vurdert av lærer på elektroniske innleveringer på linje med skriveferdigheter? Jamfør Stortingsmelding 30 fra 2003-2004. Blir denne kunnskap vurdert ved eksamen? Eller er det fortsatt slik at det ikke betyr noenting, det blir ikke reelt sett vurdert?

    Problemet med tablets er at tastaturet som vi kjenner det i dag forsvinner og en stor del av skjermen må virke som et touch-tastatatur. Et eksternt tastatur er ikke noe poeng da bærbare maskiner er et bedre alternativ. Da ender en stort sett opp med et lesebrett eller tegnebrett, om det leveres med tegnepenn. Min erfaring er at det er vanskelig å erstatte den bærbare maskinen med en tablet. Det blir gjerne et produkt i tillegg til den bærbare. Et spørsmål til må stilles: Er det satt inn nok ressurser til å lage nok webbasert undervisningsmateriell i alle fag og studieretninger? Bøker må etterhvert få hvile i fred og alt undervisningsmateriell bør være webbasert.

    Vekt og batterikapasitet er viktige vurderingskriterier. Men en må også ikke glemme skjermens størrelse. En skjermstørrelse under ca. 15″ – 17″ er en liten skjerm om det skal jobbes på den i flere timer. Tableten må ha egen stand for å vinkle den riktig i forhold til å kunne se uten å få reflekser fra lampene i taket i øynene, men da blir den feil i forhold til å bruke den som tastatur. Ergonomisk sliter en med en bærbar maskin da tastatur og skjerm ikke normalt kan separeres og justeres i optimal høyde og vinkel Er den ergonomiske vurderingen helt ute av bildet nå? Om elevene blir sittende en hel dag å jobbe på en tablet tror jeg vi får nye problemstillinger.

    Da blir spørsmålet, hva er hensikten med tablet, hva er det en ønsker å oppnå med tablet som ikke en bærbar maskin løser på en bedre måte?

Legg igjen en kommentar