Kompetanseheving

ipad

Uka etter vinterferien hadde Sunndal VGS ekstra satsning på bruken av Ipad, både hos lærere og elever. Vi hadde RIKT – blog.rikt.net som innleid kursholder, og brukte de to første dagene til kompetanseheving av lærere.
Fokuset var først på hva forventningene til lærerne er, litt om hindringer og forutsetninger, men mest om hvordan de kunne jobbe med ipad mot elevene, for å fremme læring og ha god undervisning.
Erling fra RIKT viste oss flere gode apper, og det ble testet ut bruk av tankekart, animasjon, flytskjema, bildebehandling, lage QR-koder med mer. De fikk også innføring i bruk av Connect for å dele med elevene.
Det aller viktigste er nok å lære seg å bruke ipaden på en annen måte enn pc, og da helst vekk fra kun tekst og presentasjon. Det er et hav av smarte måter å jobbe på, både for å aktivisere elevene og for å øke læring, og variasjonen i undervisninga. Utfordringen for skoler og lærere er å opparbeide seg denne kompetansen.
Lærere og  elever på Sunndal VGS brukte ei uke hvor de hadde fokus på dene måten å jobbe på. Det så ut til å være suksess, og det kan være interessant å høre hvordan skolen nå jobber med ipad, noen uker etter.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Kompetanseheving

  1. beritrol

    Etter kurset med RIKT på Sunndal VGS, så har vi benyttet de nye Appene vi fikk presentert. Alle, både elevene og lærerne, har fått en » ny giv» etter at vi fikk presentert og forklart mange nye Apper til bruk i undervisningen. Elevene har fått nye noterings-verktøy, og vi bruker tankekart mye i undervisningen. Ellers lager vi også endel ved hjelp av BookCreator. Det eneste vi fortsatt sliter litt med er å bruke innleveringsverktøyet «Connect». Dette trenger jeg som lærer mer opplæring i før jeg kan bruke det til innlevering for elevene.
    Håper vi kan videreføre iPad på VG2, slik at de elevene som nå bruker disse nye Appene får fortsette arbeidet sitt neste år!

  2. Jeg har bare klassen i matematikk og som hjelpelærer. Vi har hatt prøve i uka før påske, og jeg måtte ta et opplegg på kort varsel på tirsdag etter påske. Da ble opplæring i GeoGebra prioritert. et betyr at jeg ikke har brukt det vi lærte i kurset i de 2 siste ukene. Jeg håper jeg ikke har glemt for mye av det vi ble lært opp i til vi kan bruke det igjen. sen første uka laget jeg et undervisningsopplegg med appen notability, og la inn bilder og litt annet. Det ble utlagt til elevene gjennom connect, og de fant det med en gang. et fungerte akkurat som det skulle.

  3. Jeg har brukt tankekart i tysk og elevene har lagt fram det og brukt bookcreater. Håper prosjektet kan videreføres neste år med Vg 2. Synd vi ikke fikk opplæringa litt tidligere. I tysk2 er det problem firdi vi ikke har brettbok, men det tro jeg kommer neste år. Forfatterne ville ikke frigi den fordi den er helt ny.

Legg igjen en kommentar