Evaluering av bruken av nettbrett skoleåret 2012-2013 Sunndal vgs

Evaluering av prosjektet “innføring av nettbrett ved Sunndal vgs” skoleåret 2012/2013
1. Kan nettbrettet erstatte lærebøkene i papirform?
– Lærere og elever som har vært med i prosjektet mener at nettbrettet kan erstatte lærebøkene i papirform.
Fordeler:
Med bøkene på nettbrett har elevene alltid med seg bøkene.
Elevene bruker lite tid på å finne frem bøkene, og bøkene er oppdaterte til enhver tid. Elevene kan gule ut, streke under eller skrive tekst selv i læreboka på nettbrettet.
Elevene kan forstørre teksten på nettbrettet.
Utfordringer:
Det har vært problemer med norskboka fra Samlaget og læreverket i fransk fra Gyldendal. Bøkene blir ikke lastet opp på nettbrettet, brettet står bare og “spinner” når elevene skal gå inn på boka på nettbrettet. Til slutt fikk elevene utdelt bøker i norsk, mens i franskfaget har læreren innimellom delt ut kopier fra læreboka i papirform.
Elevene har innimellom brukt noe tid på å komme seg inn i brettboka fra Aschehoug. Uvisst om dette har med skolen sitt nett å gjøre, eller om det er selve nettbrettet eller om elevene har mye “oppe og går” på brettet.
2. Kan nettbrettet erstatte PC i skolesammenheng?
– Lærere og elever som har vært med i prosjektet mener at nettbrettet ikke har samme funksjonalitet som en PC. Men om nettbrettet dekker PC sin funksjonalitet i skolesammenheng er noe annet.
Fordeler:
Istedenfor å skrive av lange notater fra tavla tar elevene bilde av tavla og lagrer det i fagmapper på nettbrettet. Elevene kan da følge med på gjennomgangen istedenfor å bruke tid på å skrive av fra tavla i fag det skrives mye på tavle/smartboard.
Elevene tar bilder fra forsøk når de skal skrive rapport i naturfag.
Det går raskt å lage en presentasjon fra en undervisningstime eller fra et større prosjekt.
Det går raskt å vise frem eksempler på hva elevene har jobbet med i timen.
Ved bruk av nettbrett i undervisningen har elevene større valgmulighet til ulike læringsstiler.
Ulemper:
Enkelte elever mister lettere fokus i undervisningssammenheng med nettbrettet. Det er raskere og lettere å gå på Facebook, Instagram, Vg osv.
Det er tungvint å skrive lengre tekster, spesielt i norskfaget og engelskfaget.
Det har vært vanskelig å bruke Fronter som en innleveringsplattform. Her har elever og lærere brukt mye tid på å finne frem til gode løsninger. Noen faglærere bruker Fronter når de retter for eksempel stiler i norskfaget. Dette har da ikke vært mulig skoleåret 2012/2013.
Konklusjon:
Nettbrettet kan helt klart erstatte papirbøker. For å erstatte PC med nettbrett er det noen forutsetninger som må være til stede. Dette er forutsetninger som lærere og elever ikke styrer. Eksempler på dette er: Forlagene må være på plass med lærebøker til oppstart av nytt skoleår. Smartboka/bøker på nett må fungere. Fronter og NDLA må fungere via nettbrett. Eksamen? Innføring av nettbrett i undervisningssammenheng medfører en annen måte å drive klasseledelse på. Det trengs også kompetanseheving på dette området, noe som lærerne i prosjektet fikk med RIKT mars 2013.
Ønsker for skoleåret 2013/2014
Lærere og elever som har vært med i prosjektet har et sterkt ønske om å få videreføre nettbrettene med elevene som skal over i vg2 ST. Elever og lærere fikk en kompetanseheving av RIKT i mars 2013 som de dro god nytte av i læringsarbeidet. Denne kompetansehevingen var svært viktig for det videre arbeidet i prosjektet og skulle kommet høsten 2012. Derfor ser vi det som hensiktsmessig å få fortsette med nettbrettene også på vg2. Vi ser at forlagene har kommet med mange bøker tilgjengelig på nettbrett på vg2 nivå, men ikke i alle fag. Siden disse elevene også har PC i tillegg kan vi på samme måte som i år bruke brettboka/smartboka i fag de er tilgjengelig i, og PC i fag elevene må ha PC som for eksempel i informatikk vg2. Samtidig som vi nå har mange lærere som har brukt nettbrett i læringsarbeidet blir det lettere å implementere nettbrettet for nye lærere på vg2. Lærere og elever har opparbeidet seg en kompetanse som vil være synd å miste. Vi har en god dialog med både RIKT og Aschehoug og mener vi har løst utfordringer som har kommet underveis på en god måte sammen med dem.
Sunndal vgs har også et ønske om en unntaksordning for PC-stipendet for elever på vg1 ST skoleåret 2013/2014. Vi tenker oss at elevene bruker “PC-stipendet” på nettbrett til neste skoleår. Elevene i vg1 ST vil da bare ha nettbrettet å forholde seg til. Altså ingen PC. Lærerne som har vært med i prosjektet tror at det er fult mulig når tidligere nevnte forutsetninger er på plass.
16.05.2013
Linn Rødseth
Prosjektleder nettbrett Sunndal vgs

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar